Tenkte legge ut planløsningen. Dette er hva vi endte med etter noen runder.
Første utkastet vi tegnet var helt uten boder... det var jo kjempe smart...
Det er jo nettopp det vi vi savner aller mest i nåværende hus!
Det ble noen runder. Morsom prosess forsåvidt. Men så lett å stirre seg blind!
Jeg tror vi nå har kommet opp med et hus som passer oss godt, og med veldig god plass.
Kjøkkenet er det rommet som er viet mest oppmerksomhet, da hele familien er veldig kjøkkenmennesker.
Det er stort sett der vi oppholder oss hele dagen. Det er den største plassen i huset, og en kjempe flott utsikt over sjøen foran.
Det er åpen himling i spisestuedelen, så vi får 4,5 meter takhøyde med mye vinduer og masse lys.
Samme er det i hallen på andre siden av veggen.
Stuen har vi lagt i bakkant med vilje. Det blir en "hule" for avslapning og TV titting.
Det er utgang til terrassen også derfra.
"Foreldresonen" får vi med egen dør fra hallen.
Der inne er det bad, soverom og en liten bod/klesskap.
Også utgang til terrasse mot sjøen.
Kjellern er ungenes boltreplass. Hvert sitt soverom, stue og et bad.
Vi har to tenåringer fra neste år, og ei snuppe på 10.
Her kan de ha med venner hjem på filmkvelder og kose seg masse.
Vi bor et stykke unna ting, så en plass for ungdommen hjemme i eget hus er gull.
Denne delen kan også enkelt gjøres om til utleieleilighet når ungene flytter for seg selv.
Rør er lagt klart for kjøkken og vaskemaskin.
2 etg, som egentlig bare er to rom i hver ende med en bro i mellom, er kontor og hobbyrom.
Vi jobber en del hjemme begge to, så det skal bli godt å flytte kontoret fra spisestuebordet og opp på et eget rom. Hobbyrommet blir mitt rom med plass til alle prosjektene jeg driver med og firma mitt.
Det blir nok også fungerende gjesterom.
Fasaden blir klassisk, med litt brytning av moderne med litt glass. Vi tror det blir ganske fint.
Gleder oss til å se det "oppreist" og ikke bare på arket.
Fargen blir hvit med rød taksten. Det er helt naturlig i dette området og nærliggende bebyggelse.
Kan liksom ikke være noe annet egentlig.
Litt rart å skrive dette og se hvor stort det blir, hvor heldig vi er som kan gjennomføre dette for oss, ungene, familien.
Samtidig tenker jeg tilbake på mine røtter og mamma som var alene. Hvor vanskelig ting var til tider.
Der vi vokste opp i kommunal leilighet på Grünerløkka, knapt 60 kvm og 4 mennesker.
Jeg er veldig takknemlig for det vi har.
Og litt stolt. Dette har vi jobbet for, dette har vi skapt sammen. Likeverdig.
Og jeg kommer aldri til å glemme hvor jeg kommer fra.
Uansett hvor overfladisk en bygge/interiørblogg kan virke. :-)
Ha en god lørdagskveld!

Kjekt å se....Takk for at du deler hele planløsningen:)
SvarSlettJa, skulle hatt denne klar når du tegnet kjøkken!
SlettMen det gikk jo fint for det. :)
Så spennende! Ser ut til å bli virkelig et drømmehus :)
SvarSlettFølger spent med videre!
Nyt søndagen :)
- Ingrid
Tusen takk for det! :) Vi håper det gjør seg like bra "live" som på papiret! :)
Slett