Og med helgen hører det jo med gooood mat!
Jeg er et matvrak/nerd.
Det er kanskje ikke så tydelig på denne bloggen enda, annet enn valget av komfyr...
Men det kommer.
Vurderer om jeg skal lage Pulled pork til lørdag. Det er så himla godt!
Men krever veldig lang tid, og overvåking av grill.
Jeg har en stor kulegrill fra Weber (min elskede, elskede grill).
Gass er altså byttet ut til fordel for kull og røykeflis.
Så her i huset er det jeg som er blitt grillsjefen.
Pulled pork er svinenakke, som er varmrøyket på grillen i godt og vel 17-18 timer, ofte mer.
Temperaturen skal holdes jevnt på 110 grader. Noe som i seg selv er et lite kunststykke på en kulegrill.
Men ved ulike oppleggingsmetoder av briketter, så holder det jevnt 110 grader i hvert fall 20 timer.
Problemet er at du må følge med på grillen ganske hyppig. For å justere lufting ift temperaturen TILFELLE den skulle endre seg. Vind og vær har også en liten finger med i spillet.
Så derfor har vi "grillvake" når vi lager pulled pork. Åpen hage, godt drikke og stirre på grillen. ;-)
Høres kjedelig ut, men det er ganske artig.
![]() |
| Bildet er funnet på google. Jeg har ikke rukket å knipse bilder av maten før den er borte.... |
Kjøttet skal rubbes med en krydderblanding som du lager selv og skal ligge i kjøleskap ca ett døgn i forveien.
Så tidlig om morgenen, er det ut å fyre opp grillen og legge på kjøttet med termometer i.
Kjernetemperaturen skal opp i 90 grader, før det tas av og pakkes inn i folie etter en dusj med eplejuice.
Så skal det få hvile et par timer på benken før du river det i filler med to gafler.
Jeg blander også inn mer rub etter det er revet opp. Samt litt eplemost/juice.
Det blir så saftig og smakfult! Med smak av røy og kull.
Jeg bruker kirsebærtre til røyking. Gir en veldig god smak! Ikke for mye, og ikke for lite.
Tilbehør er burgerbrød, coleslaw og bakte bønner.
Jeg har også brukt kjøttet på pizza, noe som er helt sinnsykt godt!!
Dette er også perfekt mat til mange personer! Veldig lite jobb, annet enn å passe på grillen.
Du skal helst ikke løfte på lokket en gang. Da faller temperaturen.
Jeg griller alltid ca 5 kg når jeg først er i gang, og det holder til veldig mange.
Det egner seg også til frysing.
Du kan også lage dette i en gryte i stekeovn, men da mister du den gode røyksmaken.
Så kullgrill/smoker er absolutt det beste.
Og det er så verdt alle timene det tar.
Hvis noen vil prøve, så deler jeg gjerne oppskrift på krydder, bønner og coleslaw.
Har gjort meg mange erfaringer ved grillen denne sommern. Med masse forskjellig mat.
Kullgrill lenge leve sier nå jeg! ;-)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar