fredag 16. august 2013

I'm in L O V E

I dag har vi vært på litt av en rundtur for å sjekke ytterdører, fliser til bad, gulv og sist men ikke minst, en tur innom Fired Earth for å få en liten innføring i AGA.
Oh my sier jeg bare! Jeg er redd jeg har endret mening og er nå hodestups forelsket i magasinovnen deres.
Altså THE AGA Cooker. Den originale. Mor AGA herself.
Hodet er så fullt av informasjon nå, at det går helt rundt for meg.
Men dette vidunderet er så mye mer enn en komfyr!
Den varmer opp rommet den står i, den er alltid klar for bruk siden det holder konstant varme.

Bildet fra butikken og demo-ovnen som står der


Mange sier at kjøkkenet er hjertet i huset. Men med denne ovnen, så får du virkelig ett hjerte i huset!
Måten å lage mat på blir helt annerledes ettersom man bruker de 4 kammerene til å varme, steke, grille i.
Med to varmeplater på toppen, en for hurtigkoking (holder meget høy temperatur) og en for lavere varme, kan man hive ut vannkokere, brødristere, toastjern, og microovn.
Man trenger faktisk ikke avtrekksvifte en gang, siden mesteparten av matlagningen foregår i kammerene og dermed gir svært lite matos/lukt.

Jeg har lest om denne tidligere, men ikke riktig forstått poenget. Med bare to kokeplater, syns jeg det hørtes litt rart ut. Men etter i dag, når vi fikk den forklart og demonstrert, så WOW!
Skal sies at jeg er langt over snittet interessert i mat og tilberedning da.
Til og med mannen hadde litt stjerner i øya når vi gikk ut.
Så her skal det finregnes! Det er en del ting vi kan kutte ut ved å gå for denne kontra S-serien.
I tillegg fungerer den som varmekilde for kjøkken og spisestue, så man sparer inn på det også.
Noe som kan komme godt med med tanke på nesten 5 meter takhøyde i spisestuedelen.
Det er lov å drømme da! :-D Hadde vært noe å drevet firma fra det smykket der! Sukk!

Nå ble det mye AGA pjatt.

Vi fant ytterdør også! 180 bred, og kjempe fin!
Fra leverandør LURS i Sverige. Butikk Abora på Kalbakken i Oslo som selger dem.
Vi har valgt den i sort.


Nå er det beina høyt for helgen!
Men først en liten tur ut i regnet med bamsen min, som sitter her å piper.

God helg! :-)


4 kommentarer:

  1. Wow! Visste ikke at det fantes noe så fint nå jeg :) Minner i utseende litt om den gamle vedovnkomfyren vi har på hytta på fjellet

    Fin dør dere har valgt også :)

    I dag pusser jeg nattbord - spent på resultatet.. har ikke gjort sånt før nemlig.
    Nyt helga videre!
    Klem fra Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er helt fantastisk! Og man har den for livet.
      Drømt om denne siden jeg var 16 år.

      Hørtes ut som et spennende prosjekt! Vi får vel se bilder?

      Ha en fin lørdag Ingrid! :-)

      Slett
  2. Så spennende med husbygging! AGA er bare så kult :) P.S har du kommet deg igang med pølselagingen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah nei! :(
      Ikke så lett å få tak i tarmer her jeg bor.
      Men nå er det inn til Oslo en gang i uka, regner med at det er litt enklere der.
      MÅ få gjort det. Ser så utrolig godt ut!! :)

      Slett