onsdag 30. oktober 2013

Isolering

Det er hva vi har drevet med de siste dagene.
Intet mindre enn 4,3 tonn med isolasjon ble levert torsdag ettermiddag. Så da var det bare å sette i gang.
For en jobb med å få alt i hus! Alle rom er fulle av pakker med Rockwool i forskjellige tykkelser.

Jeg har kappet og sambo dyttet på plass. Det går jo temmelig fort når man har riktig utstyr.
Nesten hele første etasjen pluss de to rommene på toppen er nå ferdig isolert.
Arkene med 4,5 meters takhøyde byr på noen små utfordringer. Veldig mye vinkler og ikke minst, høyt!
Så her må vi få utvidet stillaset vi bruker, så det blir lettere og tryggere å jobbe.

Akkurat nå ser det ut som en krigssone i hele huset, men kapp og plast over alt.
Så gjett hva som blir min oppgave de nærmeste dagene? Yep! Rydde! :)


Nå er det en ganske ålreit temperatur i hele huset også. Ca 15 grader.
Vi har to avfuktere som står på hele døgnet i tillegg. Men ikke noe varme enda.
Det kan visst ikke gjøres før plasten over isolasjonen er på. Så det går enda noen dager til.
Men man merker jo at det blir varmere etter hvert som vi får isolert.
Litt av noen krav som stilles til det under tek10 standarden.
Det er ikke akkurat noen kalde hus som bygges under den.
Utfordringen blir jo å få dette ventilert godt.
Jeg er også litt spent på hvor mye varme som forsvinner pga takhøyden i hall og spisestue.
Men med AGA på kjøkkenet, så tror jeg ikke det blir kaldt akkurat.
Men det skal likevel bli spennende å se.
Vi har jo en rimelig værutsatt tomt også.



Min firbente sønn har funnet seg go'plassen i spisestua. Verdens mest tålmodige byggehund. ;-)

I dagene fremover er det full fokus på å få ferdig isolasjon i taket. Og få satt i gang kjøkkenet.
Dette blir levert neste uke.
Listverk må kjøpes og legges inn i varme. Min kjære far var på inspeksjon og tipset oss om dette.
Og det er fordi det krymper ganske så mye.
Vi får også låne malersprøyte av han, så vi kommer til å sprøyte så mye som vi kan av vegger.
Det sparer oss for mange, mange timers jobb!
I tillegg stiller han med et "sparkel-team" som tar alle gipsveggene for oss.

Julefeiring i nytt hus er avblåst. Kjellern og kjøkkenet blir nok ferdig til jul.
Men å flytte, det drøyer vi til over nyttår.
Ettersom huset vårt enda ikke er solgt, så har vi ikke noe hastverk.
Det er veldig frustrerende at det ikke er solgt, men samtidig er det litt deilig også.
Da blir det flytting og rydding i et litt mer behagelig tempo. Vi bygger jo bare 600 meter unna.

Nå er det noen timers jobb, før det er hjem igjen og ordne litt moro til Halloween.
Jeg vet mange er i mot denne dagen, men jeg syns den er kul!
Og ungene gleder seg masse! Noen utskjærte gresskar må til!


Avslutter med et bilde fra loftsvinduet på kontoret. Skulle ønske jeg satt der å jobbet akkurat nå.
Men nå er det ikke lenge igjen!

Ha en fin dag! :)








2 kommentarer:

  1. Oi for en utsikt du får fra kontoret! Lekkert!
    Ja husene i dag er såå tette!Altfor tette spør du meg! Dette er første gangen jeg bor i nytt hus. Har bodd i gamle hele livet mitt, og dette er nytt for meg. Jeg synes det blir for tett og for varmt, så jeg må gå å lufte for å få litt luft og sirkulasjon. Men men.. fryser ialllefall ikke ;)

    Ha en strålende dag videre! Klem Anette

    SvarSlett
  2. Så flinke dere er! Jobber og rydder og står på! Kjedelig at det ikke blir jul i nytt hus på dere, men sånn er det bare, i sånne byggeprosesser tar ting gjerne lenger tid enn man tenker. Vi tar det som en gledelig overraskelse hvis vi kommer inn før jul, men forbereder oss på nyåret. Og det gjør ingenting for oss heller - huset er jo ikke solgt - markedet er labert for tiden:/ Skulle så gjerne hatt det ute av verden, men det hjelper litt at vi er fler i samme situasjon:) Og alle får jo solgt til slutt - en fattig trøst;)

    Så vakker utsikt dere har! Håper du har en fin onsdag:) klem

    SvarSlett