fredag 13. september 2013

To kule mattips!

I går var jeg på demo av AGA ovnen som vi har bestilt.
Demoen ble holdt av en flink, og ikke minst morsom kokk.
Han laget utrolig mye forskjellig mat for og demonstrere ovnens funksjoner.
I tillegg hadde han en masse gode tips og triks!
Som å lage majones eller aïoli med stavmikser.
Mulig dette er viden kjent asså, men det var det ikke for meg.
Og i dag har jeg forsøkt med min helt vanlige Braun stavmikser, og det funket som gull.
Fløyelsmyk, deilig aïoli på bare sekunder!

Jeg fant en video av selveste Gordon Ramsay, som illustrerer samme metoden med en Bamix.
Men du trenger absolutt ikke en så dyr stavmikser for å få det til.
Det er hastigheten som er cluet sa kokken i går, og på en Braun mikser hadde han den på 10.
Og det er viktig at du har en sylinderformet beholder, som gjerne følger med stavmiksere når du kjøper dem.

Sjekk videoen!



Gordon Ramsay viser vanlig majones.
For å lage aiöli tar du i olje, sennep, sitron, salt, pepper og hvitløk FØR egget og mikser litt for å knuse feddet. Deretter tar du i egget (ett helt) og gjør som illustrert.
Helt fantastisk!
Dette skal jeg gjøre flere ganger! Det går så fort at du kan gjøre det mens brødet hviler før servering.

Her er målene kokken brukte i går:

3,5 dl nøytral olje (jeg bruker raps)
1 ts Dijon sennep
Salt og pepper (dette kan du smake til etterpå også)
2 fedd hvitløk (eller så mye du liker)
Litt sitronsaft
1 egg

En annen veldig artig greie jeg tilfeldigvis kom over i dag, er å skrelle en hel hvitløk på bare sekunder.
Jeg skal lage indisk til en haug med folk i helgen, og da pleier jeg å lage ingefær og hvitløks puree selv.
Da trenger man en del fedd kan du si... og det er ikke akkurat den morsomste jobben å skrelle fedd...
Da fant jeg en genialt video!
Greia er å riste hvitløksfeddene skikkelig hardt i noen sekunder i en kjele med lokk.
Prøv selv! Det fungerer faktisk! To hele hvitløk ble skrellet på no-time!
ELSKER smarte triks på kjøkkenet!! ELSKER! :-D

Videoen finner du her!



Da er ut på kjøkkenet igjen! 2 kg tomater skal skoldes og skrelles!
DET skulle jeg også gjerne ha funnet en smart video på! ;-)

God helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar