Snart kan vi bare telle timer i stedet for dager!
Mandag morgen skjer det. Da står det 4 snekkere klare for å ta i mot huset!
Da vet jeg om ei som skal knipse bilder.
Tipper helgen kommer til å gå fort, ettersom det er stappet med ting å gjøre.
Vi skal male ferdig garasjen, og har invitert vennegjengen på dugnad.
Og nesten alle kommer! Herlige, herlige mennesker.
Vi sliter med å få solgt huset, så nå gjør vi alt vi kan!
Jeg har plukket ned 21 kg plommer fra treet vårt i hagen i år. Og enda er det mange kg hengende igjen.
I dag tidlig kokte jeg opp 3 kg til saft, som står i sila og renner av seg as we speak.
Vi må jo ha noe godt til dugnad i morgen!
Så plommesaft og boller får gjøre susen! :)
Helt fantastisk farge på saften! Gleder meg til å smake!
Skal få tatt noen bilder når alt er over på flaske.
Ser ut som det kan bli en 3-4 liter på denne runden.
Nam!
Plommesaft er veldig enkelt å lage.
Her er min fremgangsmåte for de som vil prøve.
Jeg har ikke saftkoker, men en bærsil (fåes på Jernia til en 100-lapp).
Skyll av plommene.
Del de i to, og ha de i en stor kjele (med kjerner)
Tilsett ca 3 dl vann pr kilo plommer
Kok opp, og press de med en potetstapper eller noe annet lurt.
La det småkoke til det ser litt grøtete ut.
Ha alt over i silen, og la det stå noen timer. Helst over natten.
Jeg hadde ikke tid til det, og her siles det på 4 timen nå. Ser ut til at det holder.
IKKE press frukten i silen. Da blir saften din gromsete og uklar. Bare la det stå og dryppe i sitt tempo.
Når dette er klart, så tar du 350-400 g sukker pr liter saft, og koker opp på nytt.
Smak deg evt til med sukker.
Jeg bruker flasker som jeg har sterilisert i stekovnen. 140 grader i minst 20 minutter.
Hell varm saft på varme flasker og kork med en gang. La de avkjøle på benken.
Oppbevarer du de mørkt og kaldt, holder de ganske lenge.
God helg til alle! :-)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar